האם בחרת להיות "בעלים"?

21

מאת: פרופ' קרייג ארונוף, פרופ' ג'ון וורד

בני משפחה המקבלים מהוריהם מניות בעסק המשפחתי צריכים להחליט אם וכיצד האם רוצים להיות בעלים אחראים. ארונוף ווורד מסבירים כיצד.ץ

 

בעלות כמלכודת

מייסדים של עסקים משפחתיים הינם גם הבעלים שלהם.  כך הם רצו וכך הם בחרו.  אולם מלבדם, רוב מחזיקי מניות הבעלות בחברות משפחתיות, אינם מחזיקים בהן מבחירה.  לרוב, המניות הגיעו אליהם, בין אם בירושה ובין אם כמתנה.  למרות נקודת פתיחה זו, חשוב שהבעלות על מניות בעסק המשפחתי תהפוך בהמשך הדרך לעניין של בחירה.  העסק המשפחתי שלך ראוי שיהיו לו בעלים הרוצים להיות בעלים, ולא כאלה שהבעלות נכפתה עליהם.  אין דבר הרסני יותר לעסק, מאשר בעלים בלתי מחוייבים ובלתי מרוצים.  לרוע המזל, אנחנו פוגשים בעלי מניות אומללים בכל כך הרבה עסקים משפחתיים.  הסיבות פשוטות וכואבות:  מחיר הויתור על הבעלות הינו גבוה מידי, או שדרך היציאה אינה נראית לעיין ובעסקים משפחתיים רבים היא אכן אינה קיימת!
בעלים הרוצים להיות בעלים בחברה המשפחתית, עושים זאת ממגוון סיבות:  חלקם אומרים:"הבעלות עוזרת לי להרגיש מחובר למשפחה שלי".  אחרים אומרים: "זהו חלק מהמורשת שלי", או: "גם אני שומר החותם של המורשת המשפחתית.  המשכיות העסק המשפחתי הינה חלק מהמחוייבות שלי".  ועוד:  "אני אוהב את התגמול הכספי הנובע מהבעלות".  יש גם אלו הסבורים שהבעלות מקנה להם זכויות בלתי כתובות, כגון הזכות לעבוד בעסק, או הזכות לשבת במועצת המנהלים שלו.  מן הסתם, הם אינם רוצים לוותר על מה שנתפס בעיניהם כהטבות הנובעות מהבעלות.

לאמיתו של דבר, חלק ממה שנתפס כהטבות, עלול להתברר כמלכודות.  מצב בו הבעלות היא הדבר היחיד, או המרכיב העיקרי הקושר אדם אל משפחתו, בודאי אינו מצב משפחתי בריא.  בתשובה לשאלה "מדוע אינך מוכר את המניות שלך", אנשים עונים לעיתים כי "מכירת המניות תיצור נתק בינם לבין משפחתם".  כך הם נשארים מחזיקי מניות, למרות שהיו מעדיפים לוותר על היותם בעלים.

אנחנו ממליצים להימנע מהענקת זכויות בלתי כתובות למחזיקי מניות, כגון הזכות להעסקה בחברה, הכבוד שבישיבה במועצת המנהלים, או כל הטבה אחרת הנובעת מעצם הבעלות.  הטבות אלו אינן טובות לעסק, וקרוב לודאי שאינן טובות גם לבני המשפחה המקבלים אותן.

ומה בנוגע לתשלומי דיבידנד?  ובכן, להחזיק במניות בגלל הדיבידנד שהן מעניקות הוא נכון וטוב עבור משקיע פיננסי, אך איננו הופך אותך לבעלים ראוי ואפקטיבי של עסק משפחתי.  אם זוהי המוטיבציה, עדיף אולי למכור את מניותיך לבן משפחה אחר, שהעסק המשפחתי חשוב לו.  עדיף לך להשקיע את כספך במקומות אחרים.

יצירת אפשרויות יציאה

אנחנו ממליצים למשפחות בעלות עסקים ליצור הזדמנויות אשר יאפשרו יציאה בכבוד, לבעלי המניות הרוצים בכך.  רק כאשר ישנה אפשרות יציאה, ניתן להגיע למצב שבו הבעלות על מניות הינה מרצון ומבחירה.  לשם כך, חייבת להיות למשפחה מדיניות ברורה לגבי דרך המרת המניות ויציאה מבעלות.

משפחות רבות נמנעות מלקבוע כללי המרה, מתוך הטיעון המפוקפק שהם רוצים שבעלי המניות יישארו בעלי מניות לנצח.  הן חוששות מהעומס הכספי של קניית המניות של בני משפחה יוצאים, וממצב שבו הדרישה למכירת מניות תעלה על היכולת של המשפחה (או של החברה) לשלם את תמורתן.  זהו חשש לגיטימי, ללא ספק.  אבל, מדיניות מכירת מניות שהוכנה בקפידה ובחכמה, ואשר מאזנת בין הצורך של בני משפחה לקבל תמורה למניותיהם, עם הצורך של העסק להון, עשויה לתת מענה טוב עבור כולם.  יש להניח שמסמך כזה יקבע שניתן למכור מניות, אולם רק בתנאים מסוימים.  לדוגמא, כאשר בידי העסק ישנו הון בכמות מסוימת.  ייתכן גם שהמסמך יקבע שמכירה יכולה להתרחש כאשר מתבצעת הזרמה/הגדלה של הון החברה, מעל כמות מסוימת, או שהוא יקבע אחוז מסוים מהרווח אשר יוקצה בכל שנה למאגר המיועד לקניית מניות מידי בני משפחה המעוניינים למכור.

גיבוש מדיניות מכירת מניות איננו פרויקט מסוג "עשה זאת בעצמך", שכן הוא כולל אספקטים מורכבים של חוקי המס וניירות הערך.   קביעת המדיניות עשויה להביא את בעלי המניות לדיון בנושאים סבוכים כגון ערך המניה, הסכמי קניה-מכירה וכדומה.  ניסוח מדיניות כזו מצריך עזרה של עורך דין ורואה חשבון.  בנוסף, כדאי לעיין בהקשר זה במאמרים המופיעים בסדרה "Family Business Leadership  * Series" , ובאופן מיוחד בכרכים העוסקים במימון ההעברה הבינדורית (Financing Transitions), וכן בכרך העוסק בקביעת מדיניות לעסק המשפחתי (Developing Family Business Policies), הכולל גם דיון מפורט באמנות בין בעלי מניות במשפחה.

בעלים בלתי מרוצים

ייתכן שאתה חש אי נחת מהדרך שבה מתנהל העסק המשפחתי שלכם.  מה ניתן לעשות?
אנחנו סבורים שבעלים בלתי מרוצים יכולים לנהוג באופן אחראי, אם הם: 1.  לומדים את הנושאים שלגביהם יש להם ביקורת.  2.  מעמידים את האינטרס של הכלל לפני האינטרס האישי שלהם. 3.  משתמשים במנגנונים המקובלים (מועצת המשפחה או מועצת המנהלים של העסק), כדי להעלות את הנושאים המטרידים אותם.  הוצאת הנושאים הבעייתיים לתקשורת, מתוך מטרה להשפיע על המשפחה פנימה, עלולה להיות מסוכנת ואיננו ממליצים לבני משפחה לנהוג בדרך זאת!

ומה אם נראה לך שנהגת כבעלים אחראי, ועשית את כל מה שניתן לעשות ובכל זאת אין כל שינוי בדרך שבה מתנהל העסק?  מה אז?  ראשית, אתה יכול לנסות לארגן קבוצה משמעותית של בעלים החושבים כמוך, ולהציג את דעתכם בפני מועצת המנהלים.  כצעד של מוצא אחרון, אתה יכול למכור את מניותיך.  כבעלים טוב ואחראי, אתה בודאי יודע שקשה מאד להיות אפקטיבי בתפקידך כבעלים של עסק, כאשר אתה עומד נדהם מול דרך הניהול שלו.  ועם זאת, אין ספק שהחלטה על מכירת המניות, בשעה שבעצם אתה רוצה להיות בעלים טוב, הינה בחירה קשה ביותר.

"נזילות  רגשית"

משפחות בעלות עסקים צריכות, כאמור, לספק נזילות פיננסית לבעלי מניות.  במילים אחרות, לאפשר לבני משפחה למכור את מניותיהם ולצאת מהבעלות.  אך מעבר לכך, המשפחה צריכה להטיח "נזילות רגשית".  כוונתנו היא שאסור למשפחה לבלבל בעלות עם חברות במשפחה.  בני משפחה יכולים לבחור לוותר על בעלות בעסק, בלי להרגיש שהם מביישים בכך את המשפחה, שהם בוגדים באחרים, או שהסבא המייסד "מתהפך כעת בקברו".  "נזילות רגשית" משמעותה אפשרות ליציאה בכבוד.  נזילות רגשית היא היכולת להיפרד מהבעלות בלי להיות מטרה לחיצי הביקורת של המשפחה.  זוהי הזכות לא להיות חלק מהעסק המשפחתי, אך להמשיך להיות חבר משפחה חשוב, מוערך ורצוי.

ליצירת הזדמנויות ליציאה מהבעלות ישנו גם רווח משני:  היא תורמת לעצמאותם של בני המשפחה וליכולת שלהם לקבל החלטות מהותיות, לגבי חייהם.

מנקודת המבט של העסק המשפחתי, מתן אפשרות למכירת המניות וויתור על הבעלות, מסייעת לגיבוש של קבוצת בעלים מחוייבת, איכפתית ופעילה.  בעלי מניות אדישים או בלתי מרוצים יכולים לצאת, ולהשאיר את המגרש לאלו שיעניקו לעסק את התמיכה והתרומה להן הוא זקוק כדי לשגשג.

 

 

המאמר מתורגם ומפורסם ברשות העורך של ה-Family Business Advisor. מתוך גליון ינואר 2006, בהוצאת Family Enterprise Publishers. כל הזכויות שמורות ©

שתף

תפריט נגישות