יזמים שהקימו עסק ו… נדלקים מההקמה

דר' אורניה ינאי

איך קורה שיזמים מקימים עסקים, ומאבדים עניין בהם?

כל עסק משפחתי נולד ליזם, או לזוג יזמים, שהיה להם חלום, ותשוקת ההקמה והיצירה בערה בהם.  מהתחלה צנועה העסק גדל ומשגשג וסיפור הקמתו  מונחל כמורשת לדורות הבאים.  ומה קורה ליזם המקים?  לא תמיד סיפורו האישי שמח ומאיר, כמו זה של יציר כפיו. "מלכודת היזם" היא המונח בו מתארים החוקרים את הצלחת העסק וגדילתו למימדים המחייבים ניהול שיטתי ומקצועי, שלרוב, היזם אינו מצטיין בהם.  צמיחת העסק הופכת להיות מתוכננת ומדורגת ואין בה מקום ליזמויות בלתי פוסקות, שהן השלהבת המפעימה ומפעילה את היזם.

כבעלים-מנהל של החברה המשגשגת, ניתן למצוא את היזם מוביל "מבצעי התייעלות" בהם הוא רואה ערך חשוב להתפתחות העסק, בעוד שמנהליו רואים בהם "מהפכות מיותרות בסדרי עולם".  היועץ הארגוני יצחק אדיג'ס העניק לו על כך את התואר "מבעיר שריפות".

"הכל צפוי והרשות נתונה", נאמר בפרקי אבות.  מלכודת היזם היא אירוע צפוי, אך קיימות דרכים ליציאה ממנה, והרשות נתונה.  כאדם, היזם מודע למי שהוא,  לאופיו ולתשוקתו ליצור "יש מאין" ולהשאיר חותם בעולם.  הוא יודע גם מי הוא לא: מנהל, שומר הקיים ובונה הכללים. כבעלים המכיר את הצורך החזק שלו ביזמות, ואת הסכנה שבהפרעה למנהלים המקצועיים של העסק, יש בידיו האמצעים ואף הרשות, לשקול הקמת מיזמים חדשים.

מה עלול לעכב את היזם מיציאה אל מחוץ לעסק המבוסס, לשם הקמה של מיזם חדש או חברה חדשה, עם אחד מילדיו, עם שותף אחר, או אולי עם בת זוגו?

ü    רוב היזמים מרגישים אחריות כבדה לארגון שהקימו.  הם חשים אשמים על כך שאינם מוצאים סיפוק והנאה משמירת הקיים, ונמנעים לכן מבדיקה אותנטית של תשוקתם וחלומותיהם.  כשמציעים להם לבחון מה מתאים להם היום כיזמים, אפשר לשמוע אותם אומרים: "יש המון עבודה בעסק ואיני יכול להרשות לעצמי לעשות מה שבא לי…"

ü    ניהול העסק הוא טריטוריה שהיזם מכיר ככף ידו, ובה הוא מרגיש נוח. (גם אם הכפיפים שלו סבורים אולי שאינם זקוקים לו בניהול השיגרה, ושיזמות היתר שלו מפריעה להם).  לעומת זאת, המערכת זקוקה ליזם בהובלת החזון, בחשיבה אסטרטגית יצירתית, ובהענקת מנהיגות.  אלו תפקידים חדשים –  "ארץ לא נודעת".   החשש מיציאה למסע שדרכו ניתן לעבור מיזם-מנהל למנהיג-מוביל מצריך אימון והתפתחות.

ü    כדי לזוז מניהול העסק המבוסס בלי לאבד שליטה עליו, יש צורך במנגנוני ניהול ובקרה:  הנהלה, מועצת מנהלים, הגדרת אחריות וסמכות, וכללי קבלת החלטות.  זוהי משימה שאינה טבעית ליזם, ומאידך, אין הוא יכול להרשות לעצמו אבדן שליטה ביצירה שלו.  המילכוד הזה הוא לעיתים הסיבה להיתקעות.

ü    היזם הוא מטבעו "Hard worker".  אם הוא אינו מזיע, הוא מרגיש "מתבטל" ואשם.  לכן, ההצעה לעבור למשל ממנכ"ל לתפקיד של יו"ר דירקטוריון, עלולה להיראות לו מעליבה.

יזמים שהצליחו להמשיך וליזום בלי להפריע לעסקים / מיזמים שכבר פועלים ועברו ונכנסו משלב במיסוד לשלב האחזקה והפיתוח, מאושרים במיצוי עצמם. הם ורק הם יכולים להיות מורי דרך לבני סודם, היזמים הנלכדים בעשיית יומיום שאינה מיטיבה אתם, ונשחקים במסלול שאין בו תשוקתם וגם לא תורמים לסביבתם ממה שיש להם לתת. קרי: יזמות והנחלת ידע וניסיון על יזמות והקמתה.

 

כל הזכויות שמורות לע.מ.י. – הבית של העסקים המשפחתיים

שתף

תפריט נגישות